onsdag den 2. april 2014

Glæder og sorger ... fra gaver til tyveri!

Nu er det formodenligt slut ... med gaveregnen altså ;-)

Her ser I hele "høsten" ... 14 flotte mug rugs, alle i forskellige farver, stoffer, stil og facon


I mandags fik jeg endnu én mug rug, denne gang fra Sanne

som også havde blomster med fra hende og Susanne M.

og også i mandags fik jeg denne skønne orkidé fra Inger

I går blev jeg så endnu engang begavet. Ført kom postbuddet med denne fine mug rug fra Oddbjørg

og Eva kiggede forbi med dette

Engelsk fajance, her brugt som blomsterpotte ;-)

Tak alle sammen for alle jeres søde hilsener og mange fine ting I har betænkt mig med i anledning af min fødselsdag og mit uheld. Det har gjort mig UTROLIG glad! :-)

... og midt i glæden en smule skår idet vi nu igen har oplevet at nogen ikke kunne kende forskel på dit og mit i butikken og et par dyre sakse er forsvundet. 

Det skete i sidste uge, i tirsdags den 25. marts, og jeg har gået og diskuteret frem og tilbage med mig selv og de nærmeste omkring mig, ifht. om jeg skulle lade dette forbi gå i tavshed eller om jeg skulle fortælle om det. Men, for det første er Elisabeth er rigtig ked af det, da det jo er sket på "hendes vagt" ... mens hun er så venlig at holde butikken åben under min sygdom ... og jeg følger mig rimelig personlig "ramt". Som én sagde til mig, er det ligesom noget andet, når der bliver stjålet ting fra en pw-butik som min fremfor når der bliver rapset noget i Brugsen. Begge steder er det tyveri, men i min butik kommer der ikke mange, som jeg ikke er på fornavn med og derfor er det ekstra grimt at opleve, at ting forsvinder :-(

Alle der har butik oplever den slags ... og når jeg snakker med mine kolleger i branchen ved jeg også, at pw-damer (selvom det er svært at tro) rent faktisk OGSÅ stjæler med arme og ben. Jeg opdager IKKE når der forsvinder en rulle tråd eller en fq i ny og næ. Den slags har man jo ikke NØJAGTIG tal på, men man ligger BESTEMT mærke til, når der forsvinder større, lidt dyrere ting. 

Første gang jeg oplevede dette var til et fødselsdagsudsalg. Og jeg må indrømme at det sgu' slog lidt skår i glæden på en ellers dejlig dag. Det efterfølgende år diskuterede jeg og pigerne, der hjælper mig til sådanne arrangementer, hvordan vi skulle imødekomme en lignede situation fremover, når vi lukker mange mennesker ind i butikken på én gang. skulle vi forbyde at der blev medbragt tasker og poser? Skulle vi fjerne alle de lidt dyrere ting (pre-cuts, dyre syartikler mm) ... men hvad så hvis der var kunder, der gerne ville have haft købt af dette? Skulle vi bare flytte på disse varer, så vi kunne holde bedre øje med dem. Vi valgte sidstnævnte løsning og flyttede i anledning af sidste års fødselsdagssalg på butikkens pre-cuts, så jeg kunne se dem fra kassen, hvor jeg stod hele dagen.

I det hele taget tænker man over placeringen af varerne i butikken og derfor hang de pågældende sakse også på væggen oppe ved kassen ... men samtidig meget belejligt lige ved udgangen. Alligevel er det lykkedes i et ubevogtet øjeblik (der var MANGE mennesker i butiken den tirsdags og Elisabeth var derfor godt beskæftiget af at hjælpe) at tage ikke bare én men hele 2 af de gode Karen Buckley sakse, som jeg skrev et blogindlæg om den 17. marts. 

Indlægget var bl.a. illustreret af dette billede

Dagen efter (tirs. den 18. marts) var butikken åben og vi solgte en grøn saks. Ingen sakse blev solgt om fredagen eller til næste tirsdags-åbent (25. marts), men da en kunde i fredags ville købe en saks (fordi hun åbenbart OGSÅ var blevet inspireret af mit blogindlæg) bemærkede Elisabeth, at der nu så således ud på væggen, hvor saksene hænger:

Der manglede en grøn og en rød Karen Buckley saks ... og der er ikke betalt for dem!

Min bedre halvdel forslår video-overvågning .... meeen det er jo nok liiige over mål med mit budget, andre forslår at jeg opsætter advarsler om at tyveri anmeldes til politiet og andre igen, at jeg nu fremover holder EKSTRA ØJE med de personer, der var til stede den dag saksene forsvandt (for vi ved jo selvfølgelig hvem der var i butikken den dag).

Jeg ved ikke hvad der er den rigtige løsning ... og jeg ved heller ikke om det var den rigtige beslutning at delagtiggøre jer allesammen i mit dilemma, men jeg jeg var nødt til at få luft! Igen, det er ikke penge det handler om her ... det er FØLELSEN!

Jeg har lidt klamret mig til håbet om at nogen er kommet til at putte saksene i tasken ved en fejl .. og var kommet og havde betalt dem, men det er ikke sket. Derfor skylder jeg naturligvis at skrive, at er det således det forholder sig, så kom forbi og betal ... og få den dårlige samvittighed ud af verden. Det er formodentligt et naivt håb, for mine stjålne pre-cuts dukkede heller aldrig op igen.

Æv Æv Æv ... 

6 kommentarer:

  1. Trist oplevelse og udvikling. Hvis man har råd til at sy patchwork, så burde man nok også have råd til godt værktøj. Ellers skulle man måske overveje en anden hobby.
    Håber, som du, at det er en tanketorsk fra en kunde. Fortsat god dag og håber du får nogle gode dag når du starter stille op på jobbet.

    SvarSlet
  2. Jamen det er da rart at vide at der bliver holdt ekstra øje med mig fordi jeg er under mistanke for tyveri ...
    Alene af den grund at jeg var i butikken den 25. marts.

    SvarSlet
  3. Jeg er rystet, jeg er virkelig rystet. Jeg var der selv den dag, og kunne da ikke forestille mig, at sådan noget ville ske. Skal vi kunner også til at passe på vores ting???? Ja, hvor tilliden blevet af !!!!!!!!!

    Hilsen Karin K

    SvarSlet
  4. Jeg græmmes ved mine medsøstre, det kan man altså ikke være bekendt, så brug dog en lidt dårligere saks til "du"har råd til at købe den!
    Hilsen Inge
    Nethandel kun da jeg er fra Sjælland.

    SvarSlet
  5. Ja det er helt utroligt folk ikke kan kende forskel på dit og mit, man må håbe de får bare lidt dårlig samvittighed når de skal klippe med en af saksene...men samvittighed er nok desværre ikke noget der hører til ved sådan en person eller personer
    Hanne

    SvarSlet
  6. Jeg håber at den der har taget de sakse vil have RIGTIG dårlig samvittighed hver gang hun bruger dem/ser dem. Det er oplevelser som disse der gør at det kan være svært at få en "fritids" butik til at løbe rundt. Vi skal jo ikke glemme at både Helene og hendes frivillige hjælpere gør alt det her for alle os der ikke kan lade være med at elske patchwork - ikke for at tjene en masse penge, men fordi de også elsker patchwork. Så er det bare så meget mere ØV når der dukker slanger op i paradiset. Så kære Helene og Elisabeth - hvor er jeg ked af det på jeres vegne - jeg kan kun opfordre alle os kunder til at "passe på hinanden" når vi handler i butikken og hjælpe til at alle får betalt for deres varer.... KH Helene, Billund

    SvarSlet