onsdag den 30. april 2014

3 stk Sandwich tak...

Den noget specielle titel på dette indlæg hentyder til en hyggelig dag i Påsken tilbragt med de to søde quilteveninder Karin og Nanny. For et stykke tid siden luftede jeg ønsket om at vi kunne finde en dag og få monteret et par af mine quilttoppe ... hvilket som bekendt er nemmest at gøre, hvis man har et dejligt stort bord og kan hjælpes ad et par stykker.

Derfor mødtes vi en dag i Påsken til snak, hygge og quiltsandwich. Faktisk fik vi "sandwich'et" hele 3 toppe. Den ældste af dem var Magnus' konfirmationsquilt ... der har ligget som en top i et helt år!


Selvfølgelig skulle der også lidt frokost til og Karin havde medbragt nogle af sine gode hjemmebagte boller, så der var sandwich på mere end én måde ;-)

Så er der dækket op...

Da vi havde "sandwich'et" 2 ud af de 3 toppe måtte vi også lige fylde sukker-depoterne op med Påskehare roulade  ;-)

Jeg kan godt lide at mine bagsider passer til forsiderne; dvs. hvis jeg har syet et tæppe i reproduktionsstoffer, så vil jeg også gerne have denne type stoffer på bagsiden af mit tæppe ... helst i farver og design, der passer til forsiden. Det samme gælder, hvis jeg har syet et mere moderne tæppe, som "regnbue" tæppet jeg har lavet til Magnus. Dette tæppe er forøvrigt lavet efter en tutorial hos Clock Clock sew. "Strip and Flip" kalder hun tæppet, som egentlig er et barnetæppe. Jeg har blot lavet det bredere og længere.

I butikken har jeg et pænt udvalg af bagsidestoffer i ekstra bredde (2,75 m), både repros og mere moderne. De koster Dkk 259,- pr. meter og med den bredde kan man som regel have tæppets længde på stoffets bredde og behøver ikke sååå mange meter for at have et bagstykke, der er stort nok. Det er også rigtig dejligt at man ikke skal til at sy flere bredder sammen, hvis man har lavet et stort dobbelt sengetæppe.

Magnus tæppe har fået denne "Spot On" fra Kaufman på bagsiden

Butikkens brede bagsider finder du her

Andre gange kan jeg lide at lave en scrappy bagside og bruge rester af stof eller blokke fra forsiden. Det har jeg gjort med den ene af de toppe som vi monterede den dag. Min Shoo Fly top syet af bytteblokke. Jeg havde i sin tid byttet 10 Shoo Fly blokke, men de 5 af dem holdt ikke mål, så de endte på bagsiden, hvor det gjorde knapt så meget at de fik kappet spidserne af i sammensyningen.

Nu skal jeg så bare lige blive enig med mig selv om jeg skal håndquilte den (og det som taler imod er at jeg allerede er igang med at håndquilte et andet projekt) eller om jeg skal tage mod til mig og se om jeg kan maskinquilte den pænt. Det skulle "bare" være en forholdsvis simpel quiltning i lige linjer, men jeg har ikke overtransportør på min symaskine og det kan så godt blive tricky at quilte sådan en stor quilt med pænt resultat.


På billedet øverst til venstre kan man også lige skimte den label, jeg har broderet til bagsiden
flot rød Valdanitråd på hvid hør/bomuld 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar