søndag den 11. marts 2012

Babuska

Har du set det sidste nye nummer af "Kludemagasinet", DPF's medlemsblad?
Min søde veninde Maria er - hvis jeg må sige det - velfortjent blevet portrætteret som "kvartalets quilter".
Jeg synes det er en rigtig god artikel om hende, der giver et fint indtryk, hvordan hun OGSÅ er ... for selvfølgelig er der flere sider - også af "den sag" ;-)



Jeg lærte Maria at kende for omkring 6 år siden - kort tid efter at jeg havde åbnet min første lille fysiske butik på 1. sal på Nørre Allé i Hørning. Senere opdagede jeg ved at kigge på fotos fra min åbning, at hun faktisk også havde være til stede der , men jeg lagde først rigtig mærke til hende, da hun henvende sig fordi hun ville købe en stor inch lineal. Jeg havde på daværende ikke mange kunder, der kendte og brugte inch linealer, så måske var det derfor jeg bed mærke i hende. Senere begyndte hun at komme mere regelmæssigt i butikken og handle - og så på cafeer og kurser, og jeg mærkede snart at her var der én, der var mindst lige så passioneret ifht. vores skønne hobby som mig ... og ikke mindst fandt jeg i Maria både genklang for mine egne mange (mere eller mindre skøre) ideer ... og en person, der bestemt også selv var sprængfyldt af visioner og ideer og gerne ville bruge "sit krudt" både på mig som person og ikke mindst på og i min butik. Så der gik ikke længe før det spirende venskab også udviklede sig rent professionelt og Maria begyndt at hjælpe mig - i det omfang hun kunne og ville - med at sy modeller til og undervise i butikken.

Artiklen i Kludemagsinet er derfor også fyldt med billeder af modeller, hun har syet op for mig - og det har allerede bevirket at jeg har fået adskillige henvendelser fra kunder, der har læst artiklen og vil høre om de kan købe mønsteret på dit eller dat, men måske ikke har kunne finde det på hjemmesiden, så jeg iler med at få lagt nogle af tingene ind.

Der er f.eks. billede af det flotte "babushkas" sengetæppe designet af Hot Possum, som Maria syede op inden træffet i Odense sidste sommer, her fotograferet af husfotografen abmmodel

Et rigtigt fint tøsetæppe - vi lavede det dog lidt mindre pink/lyserødt end originalen og tilsatte også lidt andre farver, som f.eks. den saftige limegrønne ... og så satte vi en fin kant på af Babuska stof.

Kan du lide babuska som motiv? Så vil du helt sikkert også kunne lide Babuska puden, også designet af Hot Possum og syet op for Helene Juul Design af Maria


Den er total gennemført ... selv knappen bagpå har babuska motiv


Måske inspireret af disse ... eller blot fordi babuskas er sådan nogle fine motiver, har Maria også designet sine egne - her som grydelapper


Når Maria designer er det under navnet All Moma's Quilt, som også er navnet på hendes blog.

Et andet af Marias designs, der vækker interesse er hendes "Pretty..." taske.


Her er den version hun syede op til Helene Juul Design. Den fik navnet efter kollektionen "Happy", som den blev syet op af, men den mest kendte er nok hendes "Pretty in pink", som er en lidt mindre model - skåret over samme læst. De 2 ses sammen her

Dette er bare et lille udvalg af de mønstre og modeller, der er nævnt i Kludemagasinets artikel - og som Maria enten har designet eller syet (eller begge dele) for/til mig og butikken.

Jeg er SUPERGLAD og taknemmelig over at sådan en talentfuld quilter som Maria er min ven! :-)


2 kommentarer:

  1. Hei
    Hvor kan jeg kjøpe mønsteret med Baboska gryteklutene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hos mig Eve, www.helenejuul.dk eller send mig en mail på helene@helenejuul.dk

      Slet