søndag den 14. november 2010

(Jule-)stress

Jo, du læser rigtigt ... overskriften på dette indlæg er stress ... og med jul som fortegn! Og hvorfor nu det, når vi kun er halvvejs igennem november måned kunne man med rette spørge?
Tja, joh i første omgang skyldes det nok at jeg i morgen (gisp) har årets første jule-hygge-syning, hvor 12 glade quiltepiger indfinder sig for at undertegnede skal inspirere dem til noget af dette års julesyning! Det skal jeg nok gøre ... men det har holdt hårdt. Jeg har kæmpet lidt med at nå at lave de 5 modeller, som jeg plejer, som jeg har lovet ... og som kursisterne forventer. Maria, der jo også designer mønstre, har været min frelsende engel og har sendt mig et mønster på ... (ja, det afslører jeg ikke), som jeg må bruge, så det skar jo lige antallet af modeller ned og så har jeg ellers syet som en gal hele ugen. I går aftes måtte jeg så forkaste min 5. og sidste julemodel fordi det ikke blev godt, som tænkt (sådan går det nogen gange, når man er kreativ)  … og starte på en ny!!!

Dette er bare en af de små ting, der har bevirket, at der har været lidt stille på bloggen her, men i virkeligheden er det ikke helt korrekt, at jeg er julestresset ... jeg er bare ganske almindelig grundigt stresset,  som man bliver, når man har for meget man skal. Den sidste tid har min ellers forrygende hukommelse svigtet mig adskillige gange; f.eks. har jeg sendt ordre afsted 2 gange til samme kunde ... og glemt andre kunder i den tro, at tingene VAR sendt. Jeg bruger oceaner af tid til at lede efter ting, som jeg VED jeg har lagt et bestemt sted ... og hvis ikke jeg skriver alt ned, så er der absolut INGEN chance for at jeg husker det ... og mere end én gang er det så også lykkedes mig at få smidt mine huskesedler væk ;-)I formiddags slog det mig, at det var søndag og alligevel var jeg så MEGA-STRESSET at jeg ikke kunne tænke klart. Har rendt rundt det meste af dagen som en høne uden hoved og ikke vidst, hvor jeg skulle starte på alle de opgaver, som jeg havde planlagt for i dag.

På mit lærerjob er der også rigtig meget, der skal gøres for tiden. I den kommende uge skal der afgives karakterer til de store og derfor er der en del prøver og opgaver, der skal rettes … og så starter "showet" med skole-hjem-samtaler de næste par uger, hvilket betyder nogle utrolig lange og anstrengende arbejdsdage ... og alt dette skal jo også forberedes. Så min generelle "state of mind" gør at selv et brev fra forældrerådet i min 11-årige søns klasse om et julearrangement (oven i købet på en søndag) give mig røde knopper og stress bare ved tanken ...

Det er så vigtigt at holde fokus på at denne mørke tid -  hvor julen jo er noget af et højdepunkt, helst skal være en hyggelig og god periode, hvor man  hygger sig indendørs i ly for regn og rusk, tænder et lys, spiser god mad og generelt og plejer sig selv og familien med at holde fast i traditioner om julebag, konfekt og knas, oppyntning af hjem og hus, frembringelse af hemmeligheder til kalendergaver, juletræet mm - IKKE skal stresse os. Men, hvorfor går det så ofte sådan for rigtig mange af os år efter år?

Der er sikkert mange, der kan nikke genkendende til at blive stresset ... især på denne tid af året? Her kan du finde en fin artikel om fænomenet julestress og også få et par gode råd om, hvad du selv kan gøre for at nedsætte stress-niveauet.

Her ser du et lille smug-kig på min sidste julemodel ... jeg prøver ikke at stresse over, at den højest sandsynligt IKKE når at blive færdig til i morgen, men i stedet glæder mig over, at det bliver en fin og sød lille .... (ja, jeg siger det ikke), og at de alligevel var godt, at jeg måtte starte forfra i sidste øjeblik.


Rigtig god søndag aften ... helst uden stress :-)

3 kommentarer:

  1. Nej det er ikke rart med alt det stres og jag. Er selv allerede godt i gang med julefrokoster som strækker sig over de næste 4 weekender. Godt man har noget sytøj at koble fra med.
    Jeg vil så også lige sige at jeg har sendt et par mails til dig inden for de sidste 14 dage, men ikke fået svar. Væbner mig med tålmodighed.

    SvarSlet
  2. Hej Helene,
    har du set, at de viser "Marie Antoinette" på DR2 iaften - måske kan du stresse lidt af ved at (gen)se den.
    Knus - Hanne

    SvarSlet
  3. Jeg fandt lige den her: http://www.psykisksundhed.dk/stress
    Hvad er stress og behandling af stress, på en psykologs hjemmeside. Jeg synes det er meget interessant.

    SvarSlet