lørdag den 7. juni 2014

Quiltning

I denne uge er det kunsten at quilte ... eller ej, der her optaget mig og derfor bliver emnet for denne blogpost Quiltning
.
Skal man quilte selv eller lade andre om det?  I hånden eller på maskine? Med hvad og hvordan? Hvilken tråd og hvilket mellemfoer?

Ja, jeg overvejede mange ting ... og dermed forskellige forslag til titel på dette blogindlæg, men besluttede mig for den mest simple. Dette blogindlæg skal handle om at quilte ... og måske også lidt om ikke at quilte (af forskellige årsager) ... og hvordan og med hvilken form for tråd.

Vi, der quilter, gør det nok forskelligt ... og så kom jeg lige til at tænke på at udtrykket alene kan forvirre begreberne. "To quilt" på engelsk kan både betyde det at sy quilts; det som vi nok på dansk ville kalde "at sy patchwork", men kan også betyde det at quilte vores patchworktæpper (eller quilts som de så enkelt hedder på engelsk). Forvirringen stiger til et højere plan her ;-)

Nå, men blogindlægget her skal handle om processen med at få vores 3 lag; bagside, mellemfoer og top til at hænge sammen ved enten i hånden eller på maskine at sy/quilte igennem de 3 lag ... i et dekorativt mønster, der yderligere bidrager til quiltens/tæppets udtryk. Egentlig er det blot en praktisk foranstaltning, der forhindrer fyldet/vattet i at fise ned i den ene ende eller klumpe sig sammen, når tæppet bliver brugt eller vasket, men til alle tider har quiltere yndet at gøre noget særligt ud af denne proces, således at det praktiske forenes med det smukke.

En flot quiltning kan løfte en middelmådig top ... og omvendt kan en ringe udført ... eller en direkte mangelfuld quiltning spolere en ellers flot top.

Som mangeårig quilter har jeg tit stået med dilemmaet omkring quiltning af mine færdige toppe. Jeg er hovedsagelig håndquilter ... dvs. at jeg meget sjældent quilter mine tæpper på maskine. Det skyldes simpelthen at jeg ikke kan quilte dem så fint på maskine, som jeg kan i hånden. Jeg har ingen fine fornemmelser ifht. håndquilt versus maskinquilt. Jeg BEUNDRER et flot maskinquiltet tæppe i lige så høj grad som et håndquiltet. Begge dele kræver nemlig sin mand ... eller vel rettere kvinde ;-)

For en succesfyldt quiltning kræver det at man "kan se" hvilken form for quiltning, der egner sig og løfter helhedsindtrykket; altså kunne vælge de rigtige quiltedesigns. Desuden kræver det en vis teknisk kunnen; det være sig hvad enten quiltningen udføres i hånden eller på maskine. Man skal bruge det rigtige værktøj; til optegning, de rigtige nåle, den rigtige tråd ... og ikke mindst den rigtige form for fyld.

Når alt dette er på plads, så kræver det jo også en vis tålmodighed, for quiltearbejdet er ikke bare noget, der skal overståes for at få sit tæppe færdigt. Det er en del af processen, som er MINDST lige så vigtig som resten af processen man allerede har været igennem; valg af blokke, layout, farver, stoffer og syteknik. Er man håndquilter kan quilteprocessen tage mindst lige så lang tid, som det tog at sy toppen i hånden. Quilter man på maskine, går det selvfølgelig noget hurtigere, men man må ikke tro, at det er "den nemme vej ud". Rigtig og flot udført maskinquiltning kræver lige så meget af quilteren, som håndquiltning.

Hvad bruger du af fyld/vat til dine tæpper?
Personligt kunne jeg ikke drømme om at bruge en syntetisk vat til mine tæpper. I butikken har jeg et varierende udvalg af vat; ren bomuld, ren bambus, blanding af bambus/bomuld, 80/20 bomuld/polyester ... og senest har jeg fået uldvat hjem, som jeg er spændt på at prøve, da det skulle være en drøm at quilte i, både i hånden og på maskine.

Jeg har aldrig fået lært at frihåndsquilte på en symaskine ... og kan altså derfor kun den mere "til husbehov" alm. straightline quiltning. Jeg har ikke engang lyst til at lære det, da jeg er så heldig at have en meget god veninde, der er UTROLIG GOD til det. Hun er ofte til at lokke med, når det gælder quilts til butikken.

Jeg er meget bedre til at starte nyt op end til at færdiggøre. Toppe kan få lov at ligge meget længe her ... hvis ikke jeg har en deadline til et magasin eller lign. til at anspore mig. Hele monterings- og quiltedelen er altså ikke den mest interessant for mig. Der er sikkert også andre, der kan genkende sig selv her?

I påsken fik jeg sandwichet 2 toppe (det bloggede jeg om her). Det er altid dejligt at være et par stykker om at lave "quiltesandwich" samt at have en stor flade, som et bord, til rådighed. Jeg kan godt lide at bruge spraylim 505 til montering (frem for en milliard knappenåle og lige så mange quiltesting), men jeg rier altid langs med toppens yderste kant. Så synes jeg at limningen holder sig bedre ... og det er ikke spildt arbejde, for riningen kan såmænd bare blive siddende, når du syr lukkekantpå. Faktisk synes jeg at lukkekanten bliver pænere, hvis kanten er riet. Måske indbilding?
Jeg er igang med at håndquilte det ene af de tre tæpper vi lagde sammen i Påsken, Et "Pies & Tarts" af Sue Daley ... og har ikke endnu besluttet mig for om de andre skal hånd- eller maskinquiltes.

Maria er jo gudsbenådet til at quilte. Jeg lytter derfor gerne til hendes råd, hvad angår indkøb af "dingenoter", tråd og andet godt til butikken, når det gælder maskinquiltnings-afdelingen. Den har jeg jo som bekendt ikke meget forstand på.

Maria kan godt lide at bruge polyestertråd (ja ... jeg ved det ... gisp og gru for os håndsyersker!!!), når hun maskinquilter. Hun er blevet ret begejstret for en tråd, der hedder "Bottom Line" fra firmaet Superior Threads. Den første tråd jeg fik hjem herfra var grå. Den er tynd, 60wt, og det skulle efter sigende være godt (ja, I kan høre ... jeg aner ikke hvad jeg skriver om ;-)

Efter råd fra Maria har jeg nu fået den hjem i flere dejlige farver. Den er ikke kommet på plads i netbutikken (men det kommer den snart). Er man utålmodig efter at prøve den, så kom forbi butikken i Kolt eller send en mail, så finder vi ud af det.

De farver jeg foreløbig har fået hjem er "Bright Green", "Lime Green", "Bright Yellow", "Bright Red", "Hot Pink", "Dark Purple", "Light Turquoise", "White", "Cream", "Grey" og "Black". Der er 1420 yard (omkring 1200 meter) på hver rulle ... altså i de fleste tilfælde mere end rigeligt til selv en ret kraftig quiltning af en top. Prisen pr. rulle er Dkk 69,-

Det er denne tråd Maria har brugt til at quilte denne utrolig flotte konfirmationsquilt til sin datters veninde Maja.


Billeder lånt på Marias blog

Skulle man mangle ideer og inspiration til sine maskinquilteprojekter ... hvad enten det er traditionelle eller mere moderne stil, så har jeg også lige fået en hel del bøger hjem om dette emne. De kommer (også) på hjemmesiden ... men ser du noget her, så send mig en mail. Jeg har kun et par eksemplarer af hver titel .. men kan naturligvis skaffe flere. I det hele taget, har du en bog, du ønsker dig, så tager jeg den gerne specielt hjem. 

Jeg er som sagt håndquilter og har prøvet de fleste tråde på markedet. Jeg er de senere år gået væk fra de stive voksede tråde, som jeg først blev introduceret for som håndquilter og bruger nu næsten udelukkende de lækre Valdani quiltetråde til mine projekter. Her er en af mine små dukkequilts, quiltet i hånden med en brun valdanitråd.



De er ikke voksede, fåes i mange farver ... og kan også i en snæver vending bruges i symaskinen. Dog er erfaringen for de fleste, at de egner sig bedst til simpel "strightline" quiltning på symaskine og ikke er så godt til frihåndsquiltning.

Jeg er også blevet vældig glad for den såkaldte "Big Stich quiltning" i hånden. Her bruger jeg Valdanis Perlegarn og en større nål (beregnet til "Big Stitch"). Det er den teknikken jeg har brugt til at quilte denne lille dukkequilt herunder.


Som sagt quilter jeg ikke særlig meget på maskine ... og kun "straight line" ... men jeg kan som sagt også rigtig godt lide det udtryk en flot maskinquiltning har. Jeg sender et par tæpper om året til professionel longarm quiltning. Det er ofte mine historiske BOMS syet i reproduktionsstoffer, som jeg sender afsted. De fortjener en quiltning, der står mål med det syarbejde, der har været ... og jeg har hverken tid eller tålmodighed til at håndquilte et års tid på disse ... og så må man jo betale ;-)

Når der rigtig skal kræses om quiltningen sender jeg dem til Merete Ellingsen i Norge. Hun kan quilte i en stil, der passer til mine quilts. Jeg har f.eks. lige sendt Mrs. Billings derop; hun bliver sikkert endnu en "juvel i kronen", når hun har været igennem Meretes hænder. Flot er hun jo i forvejen "Den gamle dame".

Hun kommer med til Træf i Odense ... glæd jer!
I det hele taget så arbejdes der både her og der og "allevegne" på flotte nye projekter til årets Træf. Så hvis I synes at der bliver lidt stille "på kanalen" her og hos de søde tøser, der hjælper mig med at sy ... tja, så er det fordi der arbejdes med hemmeligheder som sædvanlig henover sommeren ;-)

2 kommentarer:

  1. Hej Helene.
    Hos mig kan quiltning af et tæppe godt blive skubbet til side rigtig længe, men når det så er blevet færdigt forstår jeg ikke hvorfor det skal være så længe undervejs.
    Du må meget gerne lægge et eksemplar til side til mig af Judi Madsens bog, den kunne jeg godt tænke mig.
    Ha en fortsat god Pinse
    Hanne

    SvarSlet
  2. Som altid spændende og inspirerende læsning der sluges råt :-)

    SvarSlet