lørdag den 17. november 2012

Wenche Wolff Hatling

Dette er et portræt af norske Wenche Wolff Hatling fra Northern Quilts.

billedet er taget af husfotografen og er et af mine favoritbilleder af Wenche, fordybet i kreativ udfoldelse med pen og papir
 
 
Wenche er arkitekt og designer, driver sin egen quiltebutik og designfirma fra hjemmet i Steinkjer i Norge. Mor til 4 og en af den slags “superkvinder”, der ser ud som om de har overmenneskelige kræfter, og kan alt og jonglere familieliv og karriere så let som ingenting ... og oven i købet har et gudsbenådet talent for at tegne og sy. Heldigvis ved vi, der kender hende, at bag facaden, bloggen, hjemmesiden og designer-navnet er der altså et RIGTIGT (dejligt) menneske af kød og blod  ;-)
Wenche og jeg har kendt hinanden omkring 10 år. Vi ”mødtes” i en online quiltegruppe, men det var egentlig først i forbindelse med et stofkøb jeg gjorde i hendes netbutik, at vi ”faldt i snak” … og ret hurtigt begge fandt at her var et menneske, som vi både på det menneskelige og forretningsmæssige plan, kunne ”sparre” med.  Jeg betragter Wenche som en af mine allerbedste veninder i dag, selvom vi i bedste fald max. ser hinanden én gang om året. Resten af tiden ”nøjes” vi med at maile, sms’e og chatte online og følger så godt vi kan, når nu vi er de travle mennesker vi er, med i hinandens liv på godt og ondt.  Men, det bedste er, at vi ikke bare er veninder ... vi er kolleger og samarbejdspartnere. Vi er meget forskellige; ikke bare af sind, men også i den måde vi arbejder på og det udtryk vi har - og vi supplerer hinanden rigtig godt.
Vi har hver vores eget designfirma og quiltebutik i hvert sit land, som vi har relativ stor succes med ... og som sådan BEHØVEDE vi ikke involvere os i mere, da vi begge har rigeligt at se til ... vi kan bare ikke lade være ;-)
Når vi designer sammen kalder vi os Wolff & Juul Creative Design eller WJCC, og jeg bilder mig selv ind, at de ting vi laver sammen, kunne vi ikke gøre hver for sig, da disse projekter har helt deres egen stil. Selvfølgelig kan man genkende Wenches særegne streg og mit historiske fingeraftryk, men vi får altid det bedste frem i os begge, når vi gør tingene sammen.
En af de ting vi laver sammen er Wolff & Juuls Repro-abonnement, som jeg skrev om på bloggen for nylig. Repro-abonnementet er et stof/historie/design abonnement, som vi kører sammen nu på 8. år!!!
Vi sender ca. 5-6 pakker om året. Oftes er det mindre afsluttede temaer/projekter, men i år lavede vi en slags BOM, en Prærie Sampler med blokke og stoffer fra slutningen af 1800-tallet og fortællinger om de mennesker, der drog Vestpå i Amerika i slutningen af det 19. århundrede. Jeg syr mest i hånden og Wenche mest på maskine. Ofte er det mig, der skriver og Wenche der designer og syr. Overordnet tema og valg af stof foretager vi sammen. Sommetider syr vi begge på en model og til andre tider syr vi hver vores.
Sammen har vi også lavet flere BOMs, både for andre quiltebutikker og i eget regi … og i løbet af foråret kommer der en ny fælles BOM fra Wolff & Juul, igen med både patchworkblokke, stitchery og applikation. Men, mere om dette en anden gang.
Når Wenche designer på egen hånd er det under navnet ”Northern Quilts”. Wenche er kendt for sin særlige, lidt finurlige "streg". Hun laver bl.a. nogle fantastiske "stitcheries" ofte kombineret med skandinavisk tekst, som hun med vanlig norsk lune og humor kalder for "broderusker": "...mere enn broderi, mer enn quilt!
En klog kvinde fortalte mig engang, at man som oftest ikke bliver profet i eget land, men én ting er sikkert … Wenche har efterhånden fået slået sit navn godt fast i Danmark, hvor hun har en trofast skare af pw-piger, der elsker hendes mønstre. Tre gange har  jeg hidtil fået lokket hende til Danmark for at give kursus – senest her i oktober 2012, og det har alle gange været noget af et tilløbsstykke.
Wenche har formået at give hele stitchery-dillen, som jo ellers er kommet til os fra USA og Australien, et skandinavisk udtryk både i design, motiv og farvevalg. Jeg ELSKER selv Wenches streg og er lidt stolt over, at jeg da vist nok har haft en finger med i spillet. Wenche startede med at designe mere traditionelle patchworkmønste, men jeg var altid så begejstret over hendes små skriblerier på papir, servietter mm, når hun ”bare lige skulle vise mig en idé…” at jeg flere gange opmuntrede hende til at tegne noget man kunne brodere (jeg er broderiuddannet selv og meget begejstret for denne udtryksform, men har desværre ikke arvet min fars evner til at tegne – jeg kan ”kun” tegne patchwork ;-). At Wenche så på den måde har formået at udvikle helt sin egen og meget genkendelige stil.  Ja, det er jo helt hendes egen fortjeneste. Hun har arbejdet – og arbejder stadig – meget og intensivt på at slå sit navn fast som designer, ikke bare her i Skandinavien, men også i ”det store udland”. I starten af dette år blev Wenche f.eks. intereviewet af selveste Pat Sloan til hendes ”Quilting Radio”
Læs mere her
Og deltog på Spring Marked i Kansas i maj måned 2012 med en stand
 
her er Wenche og hendes mand Trond Olav ... de har nok vakt opsigt i deres norske nationaldragt
 
billeder lånt her
Hvis I som jeg elsker Wenches broderusker, så vil hendes nyeste mønsterhæfte ”Julebroderusk” falde i RIGTIG GOD SMAG.
 
Mønsterhæftet er på 25 sider og i dette finder du mønster på 11 forskellige juleting; alt lige fra ophængshjerter, til dækkeservietter, bordløbere, duge  mm.
Teknikkerne er bladet hånd- og maskinsyning med både broderi og/eller applikation med julemotiver fra de sødeste mus, henover snemænd, nisser, hjerter, kristjørn mm.
Hæftet koster Dkk 229,- hos Helene Juul Design, som er eneforhandler af Wenches mønstre i Danmark!
billederne herover er lånt på Wenches blog
 
Her er butikkens udgave af et par af bogens modeller, syet for Helene Juul Design af Maria Harrits.
foto abmmodel
 
Stofferne brugt til disse søde brikker er "Seasonal Little Gatherings" designet af PRIMITIVE GATHERINGS for moda.  
Og her ser du et par puder syet af Sanne efter Wenches "Julebroderusk mønsterhæfte"
foto abmmodel
Sannes puder er knapt så jule-agtige i sit udtryk, selvom hun har brugt næsten de samme stoffer, som på originalen. Sanne har broderet med en lækker valdani perlegarn, der changerer i sort/brun og har tilføjet lidt mere sort og brunt stof til modellerne for at de kan passe til sofaen hele året og ikke bare i juletiden.
Her er Wenches originale model, inspireret af norsk rosenmaling


Helene Juul Design er som skrevet eneforhandler af Northern Quilts mønstre i Danmark og har et stort udvalg af disse ... og er der mønstre, som vi ikke har i butikken, skaffer vi dem gerne hjem!

5 kommentarer:

  1. great photos...love her work and yours...pleased I found you..

    SvarSlet
  2. Dejlig hyggelæsning i sy pausen :o)

    SvarSlet
  3. Meget smukt skrevet :-) Jeg tillader mig at redigere din tekst ---klip--- Wenche har efterhånden fået slået sit navn godt fast i Danmark OG FLENSBORG ---klip--- ;-)))
    Jeg går stadigvæk og ærgrer mig over at jeg ikke var med i år !
    Knus og rigtig god weekend !
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for redigering ;-)
      Der kommer nok flere kurser med Wenche. Knus og god weekend til dig også!

      Slet
  4. Hvor er det fint skrevet Helene
    Hilsen Susanne M

    SvarSlet