mandag den 7. juli 2014

Ferie, ferie, ferie ...

Så er jeg hjemme igen efter en uge hos mine forældre på Lolland ... og er pt. ved at kæmpe mig igennem de mails og bestillinger, der er kommet de sidste 14 dage.

Hele uge 26 var nemlig lige til at hive ud af kalenderen her. Hold da op hvor har jeg været syg. Jeg var hjemme fra både skolejobbet og butikken hele ugen og fik derfor ikke nået alt det, som jeg skulle inden jeg lukkede for ferie ... og i virkeligheden burde jeg måske være blevet hjemme, da jeg langt fra var frisk, da jeg tog afsted. Faktisk hoster og snotter jeg stadig, så det er noget af en sej bacille, der har fået tag i mig.

Af en eller anden årsag er det altid sommer i morfars lille hus ... som i år stod ekstra flot, da det lige havde fået en ny gang maling.


Tempoet er stille og roligt, selskabet hyggeligt ... og maden særskilt god! ;-)

Som altid (man skal jo holde traditionerne) havde morfar lækker middag klar til os da vi kom bestående af gammeldaws kyllingesteg med persille og sauce og nye kartofler. Og så var det ellers bare for drengene at ønske alle deres livretter, som (igen i år) var tarteletter, hjemmelavet hønsesalat (hvilket morfar havde forudset og deraf de 3 store kyllinger i ovnen da vi kom), flæskesteg med "mormor-sauce",  frikadeller og lasagne ... og jordbær, jordbær, jordbær til dessert HVER aften i en eller anden form.


Måske er det derfor jeg er kommet hjem med så mange billeder af mad og madlavning? ;-)
De af jer, der følger mig på Instagram har allerede set nogle af dem ...

Her er mormor i gang med at lave lasagne til børnebørnene ... af 2 kg kød ... og de spiste stort set op!



 Og så havde morfar også forberedt sine egne kulinariske overraskelser; confit de canard (andelår kogt i fedt), pølser af fyldt gåse halsskind med trøfler og ande terrin med pistacie nødder. Lækkerier morfar har gået og kogt lavet i vinters og gemt på glas og frys til vi skulle komme.

og sommerbuk serveret med nye kartofler og ærter

Det blev igen i år til MANGE kilo kartofler, som morfar måtte skrabe. Det foregik som sædvanlig på en stol i haven ... iført sommerhat ;-)

morfar har ikke selv dyr ... men det har naboerne ... og flere af dem foretrækker hans matrikel fremfor deres egen ... som f.eks. "Kylling", som ikke er en kylling mere men en fuldvoksen høne, der ikke kan lide de andre høns og eget hønsehus, men foretrækker min fars have og hans selskab. Den kan klappes og hopper også gerne på skødet af ham.



og dette er naboens kat ... som også godt kan lide selskabet på den anden side af hegnet!


Igen traditionen tro måtte jeg lige forbi Nysteds Marskandiser/antik butikker ... og her fandt jeg lidt "ting og tang", bla lidt mere rødt engelsk fajance til samlingen. Særlig glad for kage etagéen og fadet.

På trods af det skrantende helbred blev det da også til syning på terrassen; lidt flere hexagonblomster til en ny kommende WJCC BOM. 

Nu er jeg hjemme i Århus igen og har i dag forsøgt at kæmpe mig igennem de mails og bestillinger fra de sidste 14 dage, så tålmod lidt endnu, hvis du venter på svar fra mig. 

Butikken i Kolt er ferielukket til og med uge 30, men det er muligt at bestille i netbutikken, hvis man bare har lidt forståelse for at leveringstiden godt kan være lidt længere end normalt, da vi er i ferie modus her. Albert har også ferie og i denne uge er vi oven i købet børnefri :-)

God sommer og god ferie til alle bloggens læsere, Helene!

2 kommentarer:

  1. Ih, dejligt med lidt opdatering fra Sydhavs øerne ;-).
    God ferie til jer i denne uge.
    Knus

    SvarSlet
  2. Som altid dejligt læsning 😊 den bom du sy'r på, er det en der kommer ?
    Fortsat rigtig god sommer

    SvarSlet