mandag den 16. januar 2012

Inklusion og rummelighed

Jeg er på kursus i denne uge ... eller fandt jeg ud af vel ankommet til kursusstedet (en naboskole) i morges - læringsuge.

Emnet er Inklusion, som er det helt store mantra i Folkeskolen for tiden. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene endnu - men dybest set så handler det om, at vi som lærere skal blive bedre til at rumme og inkludere ALLE elever ... således at kommunerne kan spare penge på specialundervisning, ville nogen så tilføje ;-)

Det jeg fik med hjem fra første dag var følg. ... at det er HÅRDT at stille stille og lytte i så mange timer, når man er vant til selv at "være på" og være i bevægelse hele dagen ... og at jeg egentlig udemærket godt kender til inklusion, for det er det jeg gør i min hverdag - jeg kan ligesom ikke andet med bl.a. 9 forskellige nationaliteter og flere børn med diagnoser og faglige- og/eller sociale problemer i min klasse. Men, mon ikke jeg kan lære noget nyt og få ny inspiration og "værktøjer" med hjem alligevel.

Alt dette fører mig til at minde mine kunder om at butikken i Kolt af samme årsag er lukket her på onsdag den 18. januar - og der er således heller ingen formiddagscafé.

Jeg lovede ellers i sidste blogindlæg at gøre mit næste indlæg mere håndarbejdsrelateret, men det bliver godt nok svært for mig at holde. Jeg har stort set ikke fået svunget synålen endnu  - i dette år. Tiden er gået med arbejde og andre ting, så når jeg endelig er sunket ned i sofaens dyb om aftenen ... tja, så har jeg forvandlet mig til en rigtig "sofakartoffel" og har ikke orket andet end at prøve at forholde mig til den pågældende aftens tv-flade.

Jeg har også rent mentalt været noget på "efterslæb" ... og det er i den grad kommet bag på mig at jeg har reageret så stærkt på ældstesønnens fraflytning. Herregud, jeg har jo stadig 2 af mine 3 drenge hjemme - og Victor er ikke længere væk end et telefonopkald, fortæller jeg mig selv - og lover at jeg vil forsøge at hive mig selv op af det mentale hængedynd, jeg sidder i.

I stedet for at sy har jeg arbejdet lidt (en BOM syes nemlig ikke "bare" - der skal også tænkes og skrives mm) med min og Wenches nye BOM, "Immigrant BOM" og på vores repro-abonnement, som vi pt. er ved at planlægge for 2012 og allerede igang med at sy til, til første pakke. Jeg har også syet på den BOM - "8-pointed Star Sampler BOM", som jeg kører i Helene Juul Design regi i 2012 (et kursus og abonnement som nu er fuldtegnet). Og jeg har tænkt (dog ikke syet) på nogle blokke til et blokbytte, som jeg skal lave med nogle syveninder, når nu vi i slutningen af måneden skal på syweekend sammen igen. Nu ved jeg godt, at der ikke kommer så meget ud af kun at TÆNKE - der skal også handling til, men indtil videre er jeg ikke nået længere end til at tænke på hvilke stoffer, jeg mon skal sy sammen ;-)

3 kommentarer:

  1. Inklusion - ja den er god! Det burde vel næsten være en selvfølge med de elevsammensætninger der ses idag - eksklusion vil da i hvert fald ikke virke! Knus

    SvarSlet
  2. Py ha. Det lyder godt nok som noget af et program. Glæder mig til at se hvad I finder på til Repro pakkernes år. Det er altid spændende.

    SvarSlet
  3. Ja det kan være anderledes hårdt at sidde på bænken og lytte til et kursus. Men jeg håber du får noget konstruktivt ud af det, som kan bruges i din hverdag.

    SvarSlet