fredag den 7. oktober 2011

2005 Round Robin

I onsdags bloggede jeg om en Round Robin (RR), som jeg havde været med til at lave for nogle år siden, og som nu var blevet publiseret i det australske Quilter's Companion. Jeg lovede at vise, hvad der ellers kom ud af gruppens anstrengelser.

Her er min egen midterblok, rigtig scrappy, håndsyet og håndapplikeret ... præcis som jeg godt kan lide det

Og her er den top som jeg fik retur efter ½ års tid:
Maureen syede første omgang, Janet 2. omgang og Wendy 3. og sidste omgang ... og jeg må desværre indrømme, at den stadig ligger urørt hen i mit skab. Jeg gik ellers igang med at sy endnu en omgang, hvor jeg brugte nogle af de stoffer, som jeg havde brugt til min midte, men gik i stå, før jeg var færdig. Lige da jeg fik den retur, syntes jeg den var blevet lidt for mørk og brun, men når jeg genser den i dag, kan jeg faktisk vældig godt lide den. Det kunne være jeg snart skulle "støve den lidt af" og få den gjort færdig?

På Wendy's RR som jeg bloggede om i onsdags syede jeg første omgang ... og den første omgang på en RR er altid lidt nervepirrende synes jeg, idet ud ligesom er den, der "slår tonen af" for resten af quilten. På Janet's top var det mig, der skulle sy 2. omgang. Da jeg modtog den fra Wendy, som havde syet 1. omgang så den således ud:
Janet havde lavet en ret original midte med en planet og nogle måner kredsende omkring. Blokken havde hun kopieret fra en antik quilt (husker ikke i farten hvilken). Wendy havde ville give hende lidt Australsk islæt og havde derfor først lave en MEGET GUL/GRØN omgang dog tooth trekanter, efterfulgt af en smuk trykt bort og til slut en række sawtooth stjerne "på snor".

Jeg var meget i vildrede omkring, hvad jeg skulle gøre ... også i fht. farver, men valgte til slut til at prøve at "ekkoe" planetens runde former. Sådan kom Janets RR til at se ud, da jeg havde syet min omgang:

Jeg håndsyede og håndapplikerede en omgang Baseball blokke og lavede Star of Texas blokke i hjørnerne, hvilket jeg fandt passende, da Janet bor i Fort Worth, Texas. Jeg brugte lidt mere bløde grønne nuancer, samt rødt og rose på bund af forskellige lyse baggrundsstoffer og shirtings ... og introducerede lidt blåt i hjørnerne med blå stjerneben og gyldne stjernemidter.

Jeg endte med at blive rigtig tilfreds med mit valg og syntes at det lykkedes mig at "bløde" farveindrykket lidt op.

Så ankom Maureen's RR, som jeg skulle sy 3. og sidste omgang på. Da jeg fik den så den således ud:

Jeg må indrømme, at jeg var ikke helt så tilfreds og begejstret, da jeg så den. Maureen havde syet en stjernemidte i blide blå nuancer og madder/kobber. Janet havde syet 4 smalle kanter omkring, først en blå, så en madder zig-zag. Dernæst havde hun tilføjet gult og sort, øjnsynligt for at give det lidt "zing", men jeg er nok ikke helt enig i valget. Wendy's runde er scrappy 4-patches sat på spidsen ... og igen her synes jeg både at størrelsen på dem og farverne er lidt for intense til den diskrete midte.

Jeg gik i LAAAAAAAAAAANG tænkeboks og blev enig med med selv om, at det måtte være på tide at lave en omgang, der var lige så "nedtonet" som midten. Sådan kom den til at se ud:
3 borter i 2" bredde; chokoladebrun, beige og samme blå farve som den blå fra midten ... og 8 Le Moyne stjerner, der ligesom "svæver på denne bort, i madder og pink. Jeg følge mig næsten helt skyldig over at være kommet så (syteknisk) nemt til løsningen, men jeg synes selv, at det blev godt og gav lidt balance i designet igen.

Jeg har ikke hørt (og set) om Janet og Maureen har fået gjort mere ved deres toppe ... måske har de lidt samme skæbne som min og ligger og "hensygner" i skabet?
Det var min hidtil første Round Robin og det var meget lærerigt og spændende at være med ... og jeg synes der kom nogle spændende og anderledes quilts ud af det. Senere har jeg været med til at lave endnu et par RRs, men det er ved at være nogle år siden.

Har du ikke prøvet at være med til en RR, kan jeg varmt anbefale det ...

3 kommentarer:

  1. Har aldrig prøvet, men jeg er noget alt for perfektionist til at være med. Jeg tror aldrig, jeg vil være tilfreds, med det jeg får lavet. Men spændende at hører om. Gode resultater synes jeg.

    SvarSlet
  2. Hvor er de flotte jeres Round Robin`s, men du er den heldige ejer af den som er den pæneste.

    SvarSlet