søndag den 10. januar 2016

Tør du tage udfordringen? Rød/hvid miniquilts konkurrence hos Helene Juul Design

I 2011 var der en udstilling i New York som jeg UTROLIG GERNE ville have deltaget i, "Infinite Variety: Three Centuries of Red and White Quilts" arrangeret af The American Folk Art Museum.


Det skulle have været en HELT FANTASTISK udstilling idet quilts'ne hang fra loftet, oplyst i et ellers mørkt rum



Her i efteråret udkom så bogen med billeder af de smukke quilts fra udstillingen


"Red and White Quilts: Infinite Variety: Presented by The American Folk Art Museum"
skrevet af Elizabeth Warren, Maggi Gordon og Joanna S. Rose. Fotograferet af GAvin Ashworth med forord af Martha Steward. Bogen er en MURSTEN af en bog (352 sider), hardcover, har engelsk tekst og utrolig mange lækre billeder af antikke quilts.


Bogen er et såkaldt "udstillingskatalog", der inderholder billeder og oplysninger om over 650 rød/hvide quilts fra de sidste 3 århundrede. Bogen er fyldt med smukke quilts; alt fra feather stars, romber, kurvequilts, stjernequilts, men også rød/hvid applikationsquilts og quilts med stitchery mm. Bogen koster Dkk 599,-

Alt dette er egentlig bare "sidebemærkninger", men nødvendige for jer, for at forstå, hvorfra jeg fik min idé om at udskrive en konkurrence.

Her i 2016 fylder min lille butik 10. år ... og ikke nok med det, så runder vores skønne patchworkforening også et rundt hjørne idet DPF har 30 års jubilæum. Inspireret af disse 2 store begivenheder, har jeg besluttet mig for at udskrive en konkurrence blandt butikkens kunder og kursister. Læs mere herunder om, hvad konkurrencen går ud på ... og hvad du kan vinde.

Rød/hvid mini quilt konkurrence hos Helene Juul Design

Der er 2 kategorier:
1. Moderne Mini quilt
2. Traditionel Mini quilt

1. præmie i BEGGE kategorier er 1 stk gavekort på Dkk 1000,- til Helene Juul Design

2. præmie i BEGGE kategorier er 1 stk. gavekort på Dkk 500,- til Helene Juul Design 

3. præmie i BEGGE kategorier er 1 stk. gavekort på Dkk 250,- til Helene Juul Design

BEMÆRK: for alle gavekorts vedkommende skal det bemærkes at de IKKE ombyttes til kontanter!

DESUDEN trækkes der lod blandt de som afgiver deres stemme om 1 eksemplar af bogen "Red and White Quilts: Infinite Variety: Presented by The American Folk Art Museum", værdi Dkk 599,-


For begge kategorier gælder følgende regler:

1. Størrelsen på din mini quilt skal være MINIMUM 10" (25 cm) og MAXIMUM 20" (50 cm)

2. Din quilt skal bestå af 3 lag; top/forside, vat/batting og bagside og lagene skal være quiltet sammen.

3. Den skal syes i rød/hvide stoffer; enten mønstrede eller ensfarvede. Der må IKKE være andre farver på FORSIDEN af quilten end rødt og hvidt eller en kombination af dette. (der kan f.eks. ikke være et lille sort print eller lign. på stoffet, kun rødt print på hvidt eller hvidt print på rødt)

4. Quilten skal kunne kategoriseres indenfor enten den moderne eller den traditionelle kategori (denne kategorisering bestemmer du selv).

5. Hver deltager kan  tilmelde én quilt i hver kategori, altså max. 2 quilts i alt, hvis man tilmelder en quilt i begge kategorier.

6. Teknik: Følgende teknikker kan benyttes; håndsyning over pap eller på amerikansk, håndapplikation, stitchery i hånd, maskinsyning og maskinapplikation, Quiltning kan være lavet både i hånd og på maskine eller som en kombination.

7. Konkurrence quilts kan enten afleveres i butikken i Kolt eller sendes. Uanset om du afleverer selv eller sender din quilt skal der vedlægges en seddel med dit navn, adresse, emailadresse samt kategori du ønsker at tilmelde quilten i. Hvis du bruger et mønster designet af en anden end dig selv, skal dette fremgå af din seddel. Ellers skriver du blot "eget design".

8. Quilten skal være Helene Juul Design i hænde SENEST mandag den 21. marts 2016. Quiltene bliver hængt op til butikkens fødselsedag i weekenden 26. og 27. marts, så det bliver rigtig festligt at se på.

9. Du skal vedlægge adresseret og frankeret returkuvert, når du sender din konkurrencequilt. Alternativt kan du hente quilten i butikken efter aftale.

10. Du må hverken vise dele af eller hele din quilt frem på blogs, Facebook, Instagram eller andre sociale medier FØR vinderne er fundet! Gør du dette, bliver din quilt diskvalificeret!

11. Du skal være indstillet på at din(e) konkurrencequilt(s) skal være udstillet i butikken indtil udgangen af april, hvorefter den returneres eller kan afhentes.

12.Du må gerne selv afgive din(e) stemme(r) i konkurrencen (en i hver kategori)...men du kan ikke stemme på dig selv ;-)

13. Konkurrencen er ikke købsbetinget, men er udelukkende for butikkens kunder og kursister (altså for alle som på et eller andet tidspunkt har handlet i butikken eller deltaget i et kursus). Det kan altså ikke nytte noget at få din mand, din bedstemor eller dine børn til at stemme ;-)

14. Selve afstemningen foregår via stemmesedler som udleveres når man handler. Stemmesedlerne skal udfyldes og returneres i butikken i Kolt eller sendes pr. brev til Helene Juul Design, Kunnerupvej 123, Kolt, 8361 Hasselager. Mærk kuverten "afstemning".  

15. Vinderne udråbes den 16. april ... forøvrigt på dronningens føs'da ;-)

Jeg TROR jeg har husket og tænkt på det hele ... ellers vil det jo vise sig. Spørg hvis der er uklarheder i konkurrencereglerne.
Her er lidt et par billeder, så vi alle er helt med på, hvordan rød/hvide quilts KAN se ud ...og måske kan billederne også give lidt inspiration til din egen quilt?

Her er et par eksempler på nogle antikke rød/hvide quilts






Her er et par eksempler på nogle moderne rød/hvide quilts








7 kommentarer:

  1. Det er jeg ganske enkelt nødt til at være med til! Jeg begræd også, at jeg ikke kunne komme over og se udstillingen. Hvilket man kunne konstatere flere gange på min blog! :-)

    Det næstbedste måtte så være bogen/kataloget, men museet, som såvidt jeg indtil nu har kunnet finde ud af, er det eneste sted man kan købe det, sender kun til folk i USA.

    Mit barn er derovre for tiden og jeg har været ved at spøge med, at hun skulle købe den. Men den vejer jo godt til, uden tvivl, så tanken er opgivet.

    I eftermiddag har jeg bakset med at installere Skype,så vi kan snakke med barnet. Det gik nemt nok med installationen, men jeg kan ikke få det til at fungere. For 10 minutter siden skulle jeg vælge et profilbillede. Jeg fik en lille kasse op med mine billeder, så det endte, ret tilfældigt med, at det blev forsiden af netop denne bog, som blev mit profilbillede!

    Så jeg er da nødt til at være med. :-D

    SvarSlet
  2. Wauu, sikke en super udfordring, tror straks jeg lige vil tage en kik på hvad der findes af rød / hvide stoffer på lageret :o))

    SvarSlet
  3. Hvor Søren mon min kommentar er blevet af? Jeg skrev i søndags (såvidt jeg husker...)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette. Det er fordi jeg manuelt skal godkende din kommentar før den ses her ;-)

      Slet
    2. Det er jeg godt klar over. Jeg gør jo selv det samme. Men der var bare gået noget tid, så jeg tænkte, at den jo også kunne være forsvundet i den blå luft. Man ved jo aldrig noget. ;-)

      Slet
  4. Kære Helene
    Det er en super dejlig konkurence du har sat igang :-)
    Jeg har bare et lille spørgsmål. Skal der være påsyet noget på bagsiden af quilten til ophæng?
    Bedste hilsner
    Inge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge
      Nej, der behøver ikke været ophæng til quilten. Jeg hænger dem op på snore med klemmer, når de skal udstilles i butikken.

      Slet