søndag den 21. juli 2013

USA 2013, del 2 - New York

Efter nogen dage hjemme er jeg nu ved at være klar til at fortælle mere om vores USA-rejse. Vaskemaskinen har næsten kørt non-stop siden vi kom hjem, for det var jo ikke bare os, der havde været på ferie. Drengene har både være hos deres mormor og morfar og hos deres far, så der var nok at gå igang med.

Først stop var New York ... og de der har været der selv kan måske nikke genkendende til at denne by næsten ikke kan beskrives - den skal opleves!

På alle måder en STOR by ... og da vi var der også en VARM by. I det hele taget har det være en utrolig varme vi har oplevet derovre ... og det blev kun værre efter NY. Vi havde faktisk også en hel dag med regn ... og ikke bare regn. Den slags regn man på lokal-dialekt kalder "it rained cats and dogs" SAMTIDIG med at det var varmt ... og så blev det endnu værre bagefter.

Byen der aldrig sover kalder man den ... og det passer. Der er ALTID mennesker på gaden, 24 timer i døgnet, og selvom jeg egentlig godt vidste det, så fik jeg bekræftet at jeg IKKE er en storby-pige. Jeg får fnidder af menneskemylder.

Vi landede i JFK lufthavnen og tog en af de kendte gule New York taxa'er til vores hotel, "The Manhattan at Times Square". Her er vores første syn af byernes by fra taxaen.

Vi havde 5 dage I NY og gjorde de sædvanlige turist-ting; så Manhatten til fods (hvorved jeg fandt ud af at jeg ikke havde OK fodtøj med), fra toppen af disse turist-dobbeltdækker busser og fra vandet (og Albert så faktisk også NY fra luften, da han var ude og flyve i helikopter over byen).

Vi havde købt et såkaldt "New York Pass" hjemmefra, et kort der giver gratis adgang til de fleste museer og andre attraktioner samt gør at man kan benytte disse sightseeingsbusser og både samt water taxa til at komme rundt, så vi fór byen rundt fra morgen til aften. Man ser meget til fods, men fra bussen kunne man rigtig nyde de mange fine gamle huse, som New York er så fuld af og fra floden kunne man nyde den flotte skyline, som byen også er så kendt for ... og naturligvis se nærmere på denne gamle dame:

Frihedsguinden

Desværre lukket for reparation siden orkanen Sandy ramte NY i november 2012, så vi så hende "kun" fra vandet ... og Albert fra helikopter. Vi hørte i nyhederne at der blev lukket op for besøgende samme dag som vi skulle forlade NY, men billetterne var udsolgt en uge frem!

Det ærgrede mig, for jeg ville utrolig gerne have besøgt Ellis Island, øen hvor de mange immigranter fra Europa for første gang satte deres fødder på Amerikansk grund, men der var også lukket pga. Sandy, der har kostet millioner af $ i reparationer i byen.

Vores hotel lå utrolig centralt ... bare et par minutters gang fra Times Square, hvor de mange neonlys næsten gør solbriller nødvendige om aftenen

og hvor alskens underlige personer samles hver aften for at se og ses. Som f.eks. denne unge mand her, som kaldte sig "The Naked Cowboy"

Vi løb på flere kendisser, som f.eks. Brad Pitt

og Jennifer Aniston

Nå, de var nu ikke særlig snakkesagelige ... idet de var voksfigurer på "Madame Tussauds"  ... her huserede også den gode gamle cowboy John Wayne, en ordentlig kleppert har han været. Albert ser noget lille ud ved siden af ham ;-)

Nok ikke en af de attraktioner jeg normalt ville give penge på at komme ind og se, men hvad søren ... med NY Passet var der jo gratis entré.

Et af de steder, der gjorde størst indtryk på var nok 9-11 Memorial - det som før var kendt under navnet "Ground Zero" - altså der hvor World Trade Centret stod før den 11. september 2001. Der hvor de 2 tårne stod er der i dag nu en fantastisk flot park. Jeg må sige at på trods af amerikanernes ofte noget kitchede og dårlige stil, så har de virkelig lavet et smukt og smagfuldt mindested for denne tragedie. Det er jo ikke blot en mindepark - det er faktisk det sidste hvilested for flere tusinde mennesker idet man kun har fundet rester af ca. 40% af de omkomne den dag!

Den dag i dag bygges der stadig på stedet og planen er at når man engang er færdig, vil der være 7 bygninger på området, nøjagtig som der var før.

I New York fik jeg også sneget lidt quilt ind. En af dagene kom vi tilfældigt forbi det som lignede en tidligere parkeringsgarage, men som nu fungerede som et loppemarked. Her kiggede jeg på denne quilt

Den kostede kun $30 og jeg overvejede da også et splitsekund om jeg skulle købe den, men den var ikke antik - i bedste fald kunne man kalde den "vintage" (den er syet engang i 1970'erne - 80'erne), så jeg lod den være ... og fortrød ikke, da jeg senere på vores rejse stødte på mange andre flotte antikke quilts.

Jeg besøgte 2 fede quiltebutikker, først The City Quilter, som efter min vurdering var den bedste af de to. Lækker butik med et rigtig flot udvalg af (hovedsagelig) moderne stoffer og meget venligt personale.

Den kvikke iagttager har nok bemærket at jeg har en "lille" pose med ud derinde fra. Her er indholdet fotograferet på min hotelseng, da jeg kom hjem efter dagens "fangst"

En anden dag besøgte vi purl SOHO, som er kendt verden over, da de altid har været først "på beatet" med alt det nye i quiltebranchen.

I butikken har de ikke "bare" patchworkstoffer (fra gulv til loft), men også lækkert garn og broderi. Det var dog tydeligt at dette var en lidt mere "trendy" butik, hvor man (helt usædvanligt for de mange andre amerikanere vi mødte) ikke var nær imødekommende og hjertelige men lidt mere blaserte. Bevares, de ser vel mange turister fra hele verden ;-)

Selvfølgelig fik jeg sneget en pose ud herfra også (dog ikke så stor som den foregående), men jeg kan ikke vise jer et billede for jeg glemte at tage et ;-)
Her er i stedet et billede inde fra butikken af en quilt, jeg forelskede mig i, et farvehjul.

Der var også et bestemt stofkit som jeg blev ved med at gå tilbage til ... og da jeg spurgte efter mønster til quilten fortalte de mig, at de også havde et stofkit ... og da det viste sig at være det samme stofkit som jeg havde pillet ved flere gange, ja så var sagen jo afgjort. Jeg måtte både eje stof og bogen, som quilten stammede fra ;-)

Efter 5 dage i NY var det tid til at vende snuden mod Pennsylvania - og den begivenhed som var rejsens hovedårsag, højtideligholdensen af 150 års dagen for Slaget om Gettysburg.

Jeg må indrømme at jeg lidt havde frygtet denne dage, fordi det betød at vi skulle køre vores lejebil ud af storbyen New York fra hjørnet af Broadway og 48th Street, altså central Manhattan en torsdag morgen.

Her er kufferten pakket og vi er på vej ned for at hente bilen ... bye bye New York!

Heldigvis havde jeg både GPS i bilen og en særdeles dygtig og nervestærk chauffør i Albert, for vi havde ikke engang passeret New Jersey før jeg havde fået mit første nervesammenbrud ... og så var trafikken ikke engang så slem som den kunne have været, da det var 4th of July, Amerikanernes Nationaldag, hvor mange tager fri fra arbejde.

Næste afsnit vil handle om vores besøg i Gettysburg og vores helt fantastiske ophold på en af USA ældste og stadig fungerende kroer ... hvor det spøger!

Vi har stadig ikke selv fået tygget os igennem Alberts 6016 fotos, så ha' tålmodighed.
Vi har dog set så mange at vi allerede nu kan konstatere at han har fået rigtig mange "perler" i kassen. Det betyder at vi har besluttet os for at give efter for mine kunders mange opfordringer og vil lave nogle "show & tell" aftener i ord og billeder i butikken til efteråret. Det kan man læse mere om i butikkens kursusprogram, som jeg i øjeblikket er i fuld krig med at lave.

1. Tak for en dejlig beskrivelse af min yndlingsby New York :-) Første gang boede vi også 48th Street/Broadway og anden gang 42nd Street og det var så skønt ! Jeg er slet ikke storbypige og Berlin kommer jeg aldrig at holde af, men NY er noget særligt. Jeg håber på en tur i 2014, og så skal jeg til The City-Quilter, for den butik missede jeg sidste gang. Men jeg var hos PurlSoHo og det var inden de flyttede til de nye, store lokaler. Den gamle butik var på størrelse med din træfstand, og der var nul inspiration ! Jeg havde planlagt et større indkøb, og endte med at købe 4 x en halv meter stof.
    Hvad er det for en bog du har købt ?

Knus
    Angelika

2. Tak for en dejlig beskrivelse af New York. Det giver dejlige minder om vores eget besøg der i efteråret 2012.
    The City Quilters var også absolut min favoritbutik i New York, hvori mod eg forlod PurlSoho uden at købe noget.
    Synd I ikke noget ud til Ellis Island, som var en fantastisk oplevelse. Vi nåede heller ikke op i Frihedsgudinden, da hun først skulle åbne for besøg for besøg ugen efter vi forlod New York, og her ramte orkanen Sandy NY.

Knus Tina

3. Hold da op. Sikke en beskrivelse. Det lyder vildt spændende. Jeg ville godt nok også være noget nervøs ved selv at skulle køre bil der.
    Det lyder rigtig godt, hvis I vil lave en show & Tel aften. Det vil jeg glæde mig rigtig meget til. Jeg prøvede det engang hos Århus Quilterne, hvor der var en, som gjorde det same. Vildt interessant.

4. Pragtfuld læsning :-) Glæder mig til at læse næste del :-) Og velkommen hjem til fredelige rolige Danmark *s*

5. Dejligt nu også at se fotos til din beretning :-).