tirsdag den 15. januar 2019

The Wilson-Tate Hexagon Star BOM

Der er sikkert nogle af jer, som er bekendt med, at en af mine store passioner er quilthistorie ... og at jeg også har en lille samling af antikke quilts. Det har jeg tidligere skrevet om her

Jeg har flere gange lavet både kopier af antikke quilts og såkaldte "adoptations"/fortolkninger af antikke quilts, hvor jeg designet en quilt, som den ville have set ud i "bygone eras".

The Wilson-Tate Hexagon Star Quilt BOM

str. 250 x 260 cm

design Helene Juul efter antikt forlag


Denne nye BOM er en således en kopi af en af mine egne antikke quilts ... og opkaldt efter den skønne mand, jeg har købt den af, Christopher Wilson-Tate fra Antique Textiles Company i London. Jeg købte den og en anden quilt på min og gemalens tur til England i 2015 og skrev senere et par artikeler både om Christoper og hans butik samt om vores tur til England. Disse er trykt i DPF's medlemsblad Kludemagasinet.

Den orginale quilt er egentlig slet ikke en quilt ... men er helt typisk for England en coverlet; altså kun bagside og forside ... ingen vattering og ingen quiltning. Min kopi skal naturligvis quiltes ;-)

Antik engelsk coverlet, ca 1860-80
foto af husfotografen

Jeg faldt pladask for denne antikke hexagon coverlet .... farverne, stofferne og det mønster, som de mange hexagoner var syet op i, så de dannede en stjerne. Omkring denne midterstjerne finder man en bort bestående af hexagonblomster i 3 rækker. På et eller andet tidspunkt (formodentlig perioden 1920-40) har nogen begået "hærværk" på den smukke coverlet ved at sy en lyserød flælsekant omkring!

Jeg vidste at denne måtte med hjem ... og at jeg formodentlig en dag måtte forsøge at reproducere den.... også fordi den er meget slidt (der er flere huller i den). Det har været svært at finde stof, der ligner de stoffer brugt i originalen. Mange engelske quilts har et helt unikt udtryk (f.eks. ifht. de amerikanske), som kunne blive svært at reproducere med reproduktionsstoffer, der oftest er til rådighed.

Da jeg så kollektionen Bathwick designet af Karen Styles for Marcus Fabrics vidste jeg, at jeg bare måtte købe den og stille den på lager til jeg havde samlet nok stof. Kollektionen baseret på en såkaldt "Georgian style" quilt fra det 18. århundrede, som Karen selv ejer. Quilten er syet af den type engelske romantiske stoffer fra perioden 1760-80 (tænk Jane Austen her), som man så ofte forbinder med "English quiltmaking".

Senere kom Devon County  og Elizabeth's Dowry kollektionerne (ligeledes designet af Karen Styles), som jeg plukkede i for at finde de mest velegnede.... og så vidste jeg, at nu havde jeg stoffer nok, til at gennemføre projektet. Den originale coverlet indeholdte dog mange flere stoffer, så jeg har  også plukket lidt hist og pist fra butikken, der lignede så godt som muligt de stoffer og de prints, der er brugt i den originale quilt.

Det sidste, som manglede var TIDEN til at kaste sig ud i at reproducere en quilt  som denne, der udelukkende består af små hexagoner (originalens hexagoner er bare 5/8" - jeg har valgt at gå lidt større og bruge 3/4"), da den originale ikke er så stor. En dag snakkede jeg tilfældigt med en god syveninde og indviede hende i mine tanker ... og vupi, så var Susanne (Paysen) igang, så takket være hende, er dette projekt nu mere end bare en tanke.

Wilson-Tate Hexagon Star BOM, 1. pakke
foto af husfotografen

Projektet kører over 10 måneder; fra slutningen af februar til til slutningen af december 2019 (med en pause i juli måned, hvor butikken er lukket for sommerferie). Hver måned skal du sy en mindre del af quilten og undervejs får du også instruktioner i at sammensy nogle af del-elementerne, så du ikke skal sidde med al monteringen til slut.

I første pakke skal man sy en af de 4 hjørnestjerner, som man også kan se et glimt af på fotoet af den originale coverlet længere opppe i teksten.  Desuden skal der syes 20 farvede hexagon blomster og 20 lyse hexagon blomster som skal bruges til kanten. Dette har vi planlagt at man skal gøre i hvert af de i alt 10 BOM pakker man modtager for at fordele arbejdet lidt (lidt ligesom vi gjorde til Mrs. Billings da den var BOM). Hexagonerne, der bruges her er 3/4" i sidemål (ca. 2 cm) og der er over 3000 af dem, så dette er en typisk engelsk mosaik quilt.

Her får du lige et lille "behind the scenes" fra da Sanne og jeg valgte stoffer til første del af projektet. Vi kunne ikke altid finde stoffer, som var MAGEN TIL .. så gjalt det om at finde noget, som kom så tæt på som muligt.





Pris for 1. pakke hvis du syr I HÅNDEN OVER PAP, Dkk 1345,- + evt. porto
Du får:
  • 3 meter kona cotton cotton i farven Bone, som er så flot til repro-stoffer
  • 2 meter rosa kona cotton
  • 10 forskellige mønstrede reproduktionsstoffer (hvad der svarer til 2,75 m)
  • 1 stk pose med 1500 stk 3/4" hexagoner fra Paper Piecers
  • 1 stk akrylskabelon med 3/8" sømrum til at skære (og "fuzzy-cutte"/mønstersøge) dine stofhexagoner
  • Dansk syvejledning





Pris for 1. pakke hvis du syr PÅ AMERIKANSK (UDEN PAP), Dkk 985,- + evt. porto
Du får det samme som listet under pakken med pak, BORTSET FRA pap. Den akrylskabelon du modtager vil blot have 1/4" sømrum, som er det man typisk vil bruge, når man syr på amerikansk.



Pris for 2.-9. pakke, Dkk 115,- pr. stk + porto (uanset om du syr over pap eller på amerikansk)
Du får 3-9 forskellige stykker stof i hver pakke

BEMÆRK DOG PK 4 (MAJ) FOR ABONNENTERNE TIL HÅNDSYNING KOSTER DKK 465,- + EVT. PORTO, DA DE HER MODTAGER ENDNU EN PAKKE HEXAGONER!



Pris for 10. og sidste pakke pakke,  Dkk 537,- + evt. porto (gælder alle)
I denne pakke modtager du 2,7 meter stof til kant og lukkekant

Pris i alt for hele projektet, Dkk 2802,- + evt. porto for håndsyning over pap/ Dkk 2082,- + evt. porto for de som syr "på amerikansk"

foto af husfotografen

Stoffet til kant er fra kollektionen Bathwick og passer præcis i farve og stil til projektet. Da man jo aldrig på forhånd kan vide sig sikker på om et projekt bliver en succes eller ej, så er det altså min mængde af stof til kant, som afgører, hvor mange abonnenter jeg har plads til her ... så her gælder det om at komme først til møllen!

For at melde dig til projektet som starter i februar 2019 skal du gå ind og købe 1. pakke i netbutikken. Klik her hvis du vil have håndsyning over pap og klik her hvis du foretrækker amerikansk syning

HUSK at skrive din mailadresse, når du registerer dig som kunde, da jeg skal bruge den fremover, når jeg skal sende de kommende fakturas til dig. Dette foregår nemlig via email!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar