fredag den 18. juli 2014

Bomuldens betydning for den Amerikanske Borgerkrig, repro-abo pakke nr. 45

I disse dage går Wolff & Juuls 45. repro-abo pakke ud til abonnenterne. Det er desværre kun den 2. pakke i år, da arbejdet med disse blev sat lidt på holdt pga. mit uheld i januar.

Vi har i adskillige af vores repro-abo pakker beskæftiget os med tiden omkring Den Amerikanske Borgerkrig (det som på engelsk kaldes ”Civil War Era”, ca. 1840-70), da vi synes det er en meget spændende historisk periode. I denne repro-pakke ser vi på perioden fra en vinkel vi ikke har dækket før; bomuldens betydning.
foto af abmmodel

Det er ikke tvivl om Borgerkrigen havde temmelig stor indflydelse på tekstil-historien i Amerika. Der er blevet skrevet en del om perioden i de sidste par år grundet højtideligholdelsen for 150 året for krigens udbrud, og desværre er det ikke alt, man ser på tryk, som er sandfærdigt!  I dette 45. afsnit af vores succesfulde nu 10-årige abonnement vil vi forsøge at redegøre for hvad der er fakta og hvad der nok mere blot er gode historier eller i værste fald misforståelser omkring dette emne.

foto af abmmodel

Vi har ladet os inspirere af en antik Sawtooth Charm quilt fra ca. 1840 til denne pakkes projekt; et lille tæppe, velegnet til et barn eller måske som en dug, men det er et fint og hurtigsyet mønster, så har abonnenterne lyst, så er det bestemt muligt at s sy gerne flere (forskellige) Sawtooth Charm blokke til f.eks. et slumretæppe.
foto af abmmodel

Det er mig, der har syet tæppet og på bagsiden har jeg brugt nogle af resterne fra tæppet. Jeg har håndquiltet det i typisk "utility"-stil, altså som om det var et typisk brugstæppe, ikke noget fancy quiltning, men blot i tern/ruter.

Evt. interesserede i dette abonnement, kan rette henvendelse til mig eller til min ven og kollega, Wenche Wolff Hatling fra Northern Quilts, som jeg laver dette abonnement sammen med. 

1 kommentar:

  1. Rigtig charmerende tæppe. Og altid spændende historie!

    SvarSlet